6.15.2012

Game Yang Diharamkan

7.mortal kombat:
brazil dan jerman melarang perdaran game ini kerana game pertarungan tersebut kerap memaparkan darah berlebihan. Sejak tahun 1992, siri mortal kombat telah membawa kontroversi untuk game. Bahkan entertainment software rating board (ESRB) akhirnya memerlukan semua permainan video untuk dinilai dan diberi label amaran pada bungkusan game.
6.left 4 dead 2:
kerajaan australia dan jerman melarang game ini kerana tak memberikan label peringatan agar game tersebut hanya dimainkan orang dewasa berusia 18 tahun ke atas. Gambar-gambar yang dipaparkan seringkali berlebihan, sebut saja zombie, pemotongan, detai luka dan tumpukan mayat.
5.bully (canis Canem):
dilarang di brazil, inggeris dan amerika Syarikat. Game ini dianggap mengajak anak-anak sekolah untuk berbuat kekacauan di sekolah dan dianggap boleh merosakkan moral generasi muda.

4.grand theft auto:

game ini dilarang di australia dan as dan selalu menjadi kontroversi. Meski game ini cukup canggih dengan menggunakan perspektif google maps, tema inti dari game ini dianggap mengajarkan rompakan, kekerasan dan dadah. Bahkan dalam siri GTA: San Andreas, ciri game ini menghadirkan sebuah game mini yang bertajuk hot coffee. Dalam game mini itu terdapat adegan antara dua watak game yang sedang melakukan hubungan seksual. Sontak, pasukan sensor game langsung me-rating game tersebut.
3.call of duty:
dilarang di arab saudi, uni amiriah arab, rusia dan kuba. Game perang seperti call of duty ini dianggap telah melencengkan sejarah kerana lokasi dan waktu yang digunakan dalam tema perang biasanya diambil ketika zaman peperangan di suatu negara. Seri call of duty yang paling menuai kontroversi adalah moden warfare 2 dan black ops. Namun begitu, kedua-duanya malah menuai untung yang cukup besar dari larisnya jualan software game tersebut.
2.postal
postal, game yang mengusung genre 'first-person shooter' menampilak sejumlah adegan yang mengerikan. Gamer diajak untuk menembak sejumlah pekerja dan orang awam yang dikisahkan sedang 'mengamuk' di sebuah wilayah berlatar belakang Ireland,. Digamarkan orang awam dan pemberontak sedang menggenjot pengeluaran ubat terlarang untuk keperluan keganasan.Pengganas game ini dilarang di 13 negara termasuk Australia, New Zealand dan swedia.
1.manhunt:
Pada 2008 Manhunt 2 dilarang beredar kerana kandungan sadisme yang ditampilkannya. Rockstar selaku pemaju sempat mengeluarkan versi revisinya, namun, tetap dilarang. Diperjualbelikan. Jauh sebelumnya, Padda 2004, manhunt pertama menjadi berita utama akhbar-akhbar Inggeris menyusul tewasnya seorang pelajar 14 tahun akibat ditikam dan dipukul di leicester, bandar Inggeris tengah timur. Orang tua korban merasa yakin pembunuhnya memperoleh ilham dari game itu, walaupun polis dan peguam menjelaskan tak ada bukti game itu memainkan peranan dalam pembunuhan tersebut. Game ini dilarang di tujuh negara, termasuk Jerman, Inggeris dan Ireland.

No comments:

Post a Comment


Disclaimer : This is a personal blog. Any opinions written in this blog is the opinion of the author and does not Involve any other parties.The author will not be liable for any loss or damage incurred while using the information in this blog. Any action without permission is strictly prohibited.