9.28.2012

Penhuni Bumi Sebelum Manusia?

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS


Nabi Adam A.S. adalah Manusia pertama yang hidup dimuka bumi. Menurut ahli arkeologi pula, terdapat mahkluk lain yang hidup di permukaan bumi sebelum manusia. Adakah makhluk lain yang hidup di muka bumi sebelum Nabi Adam A.S. @ manusia? Nak tahu makhluk apa? Sebelum tu, mari kita lihat dulu kisah penciptaan Nabi Adam A.S.

Wujud Adam Menurut Islam

Adam (Ibrani: אָדָם; Arab:آدم, bererti tanah, manusia, atau cokelat muda) (sekitar 5872-4942SM) adalah dipercaya oleh agama-agama Samawi sebagai manusia pertama, bersama dengan isterinya yang bernama Hawa. Menurut Agama Samawi pula, merekalah orang tua dari semua manusia yang ada di dunia. Perincian kisah mengenai Adam dan Hawa berbeza-beza antara agama Islam, Yahudi, Kristian, maupun agama lain yang berkembang dari ketiga agama Abrahamik ini.

Adam hidup selama 930 tahun setelah penciptaan (sekitar 3760-2830 SM), sedangkan Hawa dijadikan ketika Adam berusia 130 tahun. Al-Quran memuat kisah Adam dalam beberapa surat, di antaranya Al-Baqarah ayat 30-38 dan Al-A’raaf ayat 11-25. Ia mendapat gelar dari Allah dengan gelar Safi Allah.

Menurut ajaran Islam, Adam adalah manusia sempurna, berjalan tegak dengan kedua kakinya, berpakaian yang menutup aurat, berbahasa fasih dengan jutaan kosa kata. Dia adalah seorang nabi yang menerima wahyu dari Allah serta syariat khusus untuk manusia saat itu.

Susuk Adam digambarkan sangat beradab sekali, memiliki ilmu yang tinggi dan ia bukan makhluk purba. Ia adalah makhluk penghuni surga yang penuh peradaban maju. Turun ke muka bumi boleh dikatakan sebagai alien dari sebuah peradaban yang jauh lebih maju dan jauh lebih cerdas. Kerana itulah disebut sebagai `khalifah` di muka bumi dan ia dikatakan jenis makhluk terbaru di muka bumi yang sebelumnya belum pernah ada.

Dalam gambarannya ia adalah makhluk yang teramat cerdas, sangat dimuliakan oleh Allah, memiliki kelebihan yang sempurna dibandingkan makhluk yang lain dan diciptakan dalam bentuk yang terbaik. Sesuai dengan Surah Al Israa' ayat 70, yang berbunyi:
“Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan”
(Al Israa' : 70)

Dalam surah At-Tiin ayat 4 yang berbunyi:
“sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.”
(At Tiin : 4)

Dahulu ketika baru selesai diciptakan, seluruh malaikat bersujud kepadanya atas perintah Allah, lantaran kecerdasannya itu. Kecerdasannya menjadikannya makhluk yang punya darjat amat tinggi di tengah makhluk yang pernah ada. Sama sekali berbeda jauh dari gambaran manusia purba Charles Darwin, yang digambarkan berjalan dengan empat kaki dan menjadi makhluk purba berpakaian seadanya.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۞۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Penciptaan Adam

Setelah Allah SWT. menciptakan bumi, langit, dan malaikat, Allah berkehendak untuk menciptakan makhluk lain yang nantinya akan dipercaya menghuni, mengisi, serta memelihara bumi tempat tinggalnya. Saat Allah memberitahu para malaikat akan kehendak-Nya untuk menciptakan manusia, mereka khuatir makhluk tersebut nantinya akan membangkang terhadap ketentuan-Nya dan melakukan kerusakan di muka bumi. Berkatalah para malaikat kepada Allah:

“Mengapa engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?"
(Al-Baqarah : 30)

Allah kemudian berfirman untuk menghilangkan keraguan para malaikat-Nya:

“Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
(Al-Baqarah : 30)

Lalu diciptakanlah Adam oleh Allah dari segumpal tanah liat yang kering dan lumpur hitam yang dibentuk sedemikian rupa. Setelah disempurnakan bentuknya, maka ditiupkanlah roh ke dalamnya sehingga ia dapat bergerak dan menjadi manusia yang sempurna. Awalnya Nabi Adam a.s. ditempatkan di syurga, tetapi terkena tipu daya iblis kemudian diturunkan ke bumi bersama istrinya kerana mengingkari ketentuan Allah.

Adam diturunkan dibumi bukan karena mengingkari ketentuan, melainkan dari sejak akan diciptakan, Allah sudah menunjuk Adam sebagai khalifah di muka bumi. jadi meskipun tidak melanggar ketentuan (Allah) adam akan tetap diturunkan kebumi sebagai khalifah pertama.

Adam merupakan nabi dan juga manusia pertama yang bergelar khalifah Allah yang dimuliakan dan ditinggikan derajatnya. Ia diutus untuk memperingatkan anak cucunya agar menyembah Allah. Di antara sekian banyak anak cucunya, ada yang taat dan ada pula yang membangkang.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۞۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Persoalan Makhluk Sebelum Adam

Menurut syariat Islam, manusia tidak diciptakan dibumi, tapi manusia dijadikan khalifah (pengganti/penerus) di bumi, sebagai makhluk pengganti yang tentunya ada makhluk lain yang di ganti, dengan kata lain adalah Adam 'bukanlah Makhluk Pertama' dibumi, tetapi ia adalah 'Manusia Pertama' dalam ajaran Agama Samawi, dan Allah tidak mengatakan untuk mengganti manusia sebelumnya, tapi pengganti makhluk yang telah membuat kerusakan dan menumpahkan darah dibumi.

Sebelum kehadiran manusia telah banyak umat yang terdiri malaikat, jin, haiwan, tumbuhan dan sebagainya, kerana dalam Al-Qur'an ciptaan Allah disebut juga dengan kata umat. Sesuai dengan salah satu surah Al An'aam 32, yang berbunyi:

“Dan tiadalah binatang-binatang yang ada di bumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan umat (juga) seperti kamu. Tiadalah Kami alpakan sesuatupun dalam Al-Kitab, kemudian kepada Tuhanlah mereka dihimpunkan.”
(Al An'aam : 32)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۞۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Menurut Arkeologi

Dari ayat Al-Baqarah 30, banyak mengundang pertanyaan, siapakah makhluk yang berbuat kerosakan yang dimaksud oleh malaikat pada ayat di atas. Dalam kajian Arkeologi, berdasarkan fosil yang ditemukan, memang ada makhluk lain sebelum manusia. Mereka nyaris seperti manusia, tetapi memilki karakteristik yang sangat primitif dan tidak berbudaya.

Volume otak mereka lebih kecil dari manusia, oleh kerana itu, kemampuan mereka berbicara sangat terbatas karena tidak banyak suara vowel yang mampu mereka bunyikan. Kelompok makhluk ini kemudian dinamakan oleh para arkeolog sebagai Neanderthal.

Sebagai contoh Pithecanthropus Erectus memiliki volume otak sekitar 900 cc, sementara Homo sapiens memiliki volume otak diatas 1000 cc (otak kera maksimal sebesar 600 cc). Maka dari itu bisa diambil kesimpulan bahwa semenjak 20,000 tahun yang lalu, telah ada susuk makhluk yang memiliki kemampuan akal yang mendekati kemampuan berfikir manusia pada zaman sebelum kedatangan Adam.

Penafsir Al-Qur'an dan Hadis

Surah Al Hijr ayat 27 menjelaskan tentang makhluk sebelum manusia adalah bangsa Jin:

“Dan Kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas.”
(Al Hijr : 27)

Mengenai penciptaan Adam sebagai khalifah di muka bumi diungkapkan dalam Al-Qur'an:

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.”
(Al-Baqarah : 30)

Nama makhluk yang diungkapkan para ahli arkeologi diatas kemudian dikaitkan pada pendapat para ahli mufassirin. Salah satu diantaranya adalah Ibnu Jazir, dalam kitab tafsir Ibnu Katsir mengatakan:

"Yang dimaksud dengan makhluk sebelum Adam diciptakan adalah Al-Jan yang suka berbuat kerusakan."

Menurut salah seorang perawi hadis yang bernama Thawus al-Yamani, salah satu penghuni sekaligus penguasa/pemimpin di muka bumi adalah dari golongan jin. Ada juga yang mengatakan bahwa telah ada 3 umat yang utama sebelum Adam. Dua diantaranya dari bangsa jin, sedangkan kaum yang ketiga adalah dari golongan yang berbeza dari jin, kerana mereka ini berdarah dan berdaging. Golongan ketiga ini adalah mereka yang dimaksudkan sebagai “man yufsidu feehaa wa yasfiku al-dimaa’: golongan yang membuat kerusakan dan menumpahkan darah” seperti yang diulas oleh Malaikat di dalam ayat al-Quran 2: 30. Ini pendapat yang dilontarkan oleh Al-Maqdisi.





Read More...

ADAKAH INI TREND MASA SEKARANG NI ??

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS



SEBELUM MAKAN KITA AMBIL GAMBAR DULU

bagi saya la bukan handphone tu yang ambil gambar tu apa halnya ???

tak faham, tak faham ???
Read More...

cute la

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS



comel tak saya ni
Read More...

Bahagian 1

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS





Photo: Masha'Allah :)

Photo: Let's pray that Allah allows us to visit this magnificent place :) Join us to say Ameen this lovely dua. Ameen!

Photo: Islam has always been ridiculed. Our Prophets have always been ridiculed. Yes this is very sad but is burning flags, killing people & throwing stones the right way to respond? When our wonderful Prophet (peace be upon him) was in Taif and he was stoned and had the option to crush those people, did he retaliate with such mindless anger and violence we are seeing today on the streets of Muslim cities? Let's react differently by highlighting the beautiful characteristics of our Prophet. Let's show people why we love Muhammad SAW more than anything in the world. Press SHARE and let's get the real message out

Photo: So beautiful. Please SHARE :) Love from Hadith of the Day

Sumber : Hadith Of The Day ( Facebook)


Read More...

Dilanda Tsunami Buih Sabun

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS

Penduduk Panik Kampung Dilanda Tsunami Buih Sabun


Guangdong – Penduduk di Xintang terpaksa dipindahkan selepas kediaman mereka dilanda tsunami buih-buih sabun setinggi 50 kaki.
Ia merebak dengan cepat menyebabkan penduduk terus panik.
Menurut pihak berkuasa, buih sabun itu dihasilkan apabila pencuci bukan toksid sisa basuhan penduduk tersebut telah dihanyutkan ke dalam sungai.
Keadaan menjadi buruk apabila berlaku hujan lebat.
“Penduduk berhak untuk berasa bimbang mengenai kejadian ini, namun ia tidak membahayakan.
“Sabun berkenaan menghasilkan buih yang amat banyak ketika ia melalui air terjun di sungai berhampiran,’’ katanya.
Buih berkenaan bagaimanapun hanya menyebabkan seekor dua ikan mati.



Read More...

9.27.2012

Segmen : segmen E'raz Fadli blogwalking

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS






Read More...

Dadah Jenis Baru Di Rusia Dan Kesan nya

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS

Kesan Yang Sangat Megerikan Bagi Dadah Jenis Baru Di Rusia


Sebuah jenis dadah baru telah menjadi trend di kalangan para penagih dadah ini di Rusia. Dadah jenis ini biasa di sebut sebagai Krokodil (buaya). Dadah ini mempunyai kesan yang sangat mengerikan dan mematikan, yang akan memamah kulit, daging dan tulang dari para pengguna.
Krokodil termasuk jenis desomorphine sebuah sintetik opioid yang lebih berbahaya daripada heroin. Ubat terlarang ini dibuat melalui beberapa siri reaksi kimia dan campuran beberapa bahan saraf yang lain
Di Rusia, heroin biasa dijual dengan harga sekitar $ 40 per-dosis di Rusia. Penggunaan desomorphine biasanya di campur dapat dengan Kodein-ubat penghilang rasa sakit berasaskan dan bahan-bahan konsumsi rumah tangga yang lain.
Gambar-gambar di bawah ini menunjukkan kesan yang sangat buruk sekali dari Ubat terlarang ini. Kesannya menimbulkan luka pada anggota tubuh dengan kerosakan yang sangat fatal, bahkan banyak di antaranya mengakibatkan pembusukan pada daging dan kulit pengguna. Kulit dan daging korban terrkelupas dari tulangnya.
Gambar sangat mengerikan, tidak sesuai untuk orang-orang yang sensitif terhadap luka.

Read More...

macam macam Part 2(2/3)

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS



Sumber : Facebook.com
Read More...

9.25.2012

cara islam dan cara kafir

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS




perbezaan ketara antara cara sebat dalam ISLAM dan cara sebat pihak POLIS ... islam itu indah ♥
Read More...

Segmen : Tangkap Follower Sebanyak Mungkin

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS




FOLLOWER : 479


Read More...

own font

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS

I don't have a bad handwriting
Read More...

9.24.2012

segmen Saya nak hadiah Misteri dari si Pipi Merah"

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS




Read More...

macam macam 2(1/1)

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS


                         


bunuh spesis ni cepat

Sumber : Facebook

Read More...

macam macam Part 1(3/3)

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS




cute la

Sumbar : Facebook
Read More...

nafi jatuh talak

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS



Isu Filem Untuk Tiga Hari : Vanidah Nafi Jatuh Talak | “Saya tidak faham bahagian mana dalam filem itu yang megatakan Rashidi ada melafazkan cerai terhadap saya? Saya juga tidak nampak sebarang sebab mengapa saya dan Rashidi perlu ke pejabat agama untuk merujuk status kami sebagai suami isteri kerana lafaz cerai tidak pernah berlaku.” tegas pelakon popular Vanidah Imran yang menjelaskan tidak berlaku penceraian diantara dia dan suami, Rashidi Ishak berikutan dialog yang diungkapkan menerusi filem arahan Adflin Shauki, Untuk Tiga Hari.

Dalam pada itu, Vanidah menegaskan dia tidak akan ke pejabat agama seperti mana dinasihatkan oleh Harussani kerana yakin tidak berlaku penceraian seperti yang didakwa.
“Sebagai pelakon kami sangat berhati-hati dengan perkara sebegini dan tidak akan menerima sebarang watak yang menggambarkan sifat negatif suami isteri,” katanya. Beliau juga menjelaskan dia dan suaminya telah meneliti skrip filem arahan Afdlin Shauki itu sebelum menerima tawaran membintangi karya berkenaan.
“Saya berpendapat beliau (Mufti Perak)  tidak menonton filem itu tetapi hanya mendengar ulasan daripada pihak yang lain.
Bagaimanapun Vanidah berkata, dia berlapang dada menerima nasihat daripada Harussani sebagai seorang ahli agama namun menganggap ulasan itu hanya dibuat berdasarkan kepada pandangan pihak ketiga tanpa menonton filem berkenaan terlebih dahulu. – Webberita |Hiburan


Read More...

macam macam Part 1 (2/3)

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS



haha padan muak dia

Sumber : Facebook
Read More...

Harga Emas Dijangka Melonjak Naik Tahun Depan

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS




Harga emas dijangka melonjak tahun 2013 kerana pengeluaran emas semakin berkurang,ekonomi eropah semakin pulih dan emas telah mendapat permintaan yang tinggi kerana harga emas yang rendah sekarang.Peramal emas dunia dan peramal emas tempatan telah meramalkan harga emas akan naik melonjak hingga awal tahun 2013. Ini adalah artikel dari harian metro yang bertarikh 20 september 2012.

Harga emas dijangka melonjak

POH KONG Holdings Berhad menjangkakan harga emas mencecah RM6,121 setiap 28 gram tahun depan berikutan jumlah permintaan terus meningkat sebaliknya pengeluaran terus berkurangan.

Pengarah Eksekutifnya, Ermin Siow berkata, permintaan terhadap emas terus meningkat khususnya untuk emas yang dijadikan medium pelaburan.
“Emas untuk pelaburan dilihat semakin mendapat perhatian kerana lebih ramai pelabur mula beralih untuk memilih emas sebagai pelaburan selepas melihat peningkatan harga yang dicatatkan saban tahun,” katanya kepada Bisnes Metro di Kuala Lumpur, semalam.

Menurutnya, dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, jualan emas mencatatkan sedikit penurunan kerana peningkatan harga dicatatkan tidak ketara.
“Malah, ia turut menjejaskan penjualan emas pelaburan kerana pelabur melihat ia bukan masa sesuai mendapatkan emas,” katanya.
Siow berkata, Malaysia antara negara yang menawarkan harga emas paling rendah dan ia secara tidak langsung menjadikan Malaysia sebagai negara yang menjadi tumpuan di kalangan pemborong emas di luar negara.


Sumber : Harian Metro
dan http://raccosstory.blogspot.com
Read More...

macam macam la Part 1(1/1)

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS

Read More...

berhajat nak jadi kaya

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS



Sumber : Facebook
Read More...

Segmen : Saya Nak Ramai Kawans Blog

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS



Follower : 472


Read More...

Segmen : Jom Tambah Follower

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS




link kat sini

ni segmen yang ke 14 yang saya join
Read More...

9.23.2012

Rezeki

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS


Rezeki kita sudah tertulis di Lauhul Mahfuzh. Mahu diambil melalui jalan halal atau haram, dapatnya sebanyak itu juga. Yang berbeza, rasa berkahnya.

Jodoh kita sudah tertulis di Lauhul Mahfuzh. Mahu diambil dari jalan halal atau haram, dapatnya yang itu juga. Yang berbeza, rasa berkahnya.

Keduanya bukan tentang apa, berapa, atau siapa; tapi BAGAIMANA Allah memberikannya; dihulurkan lembut & mesra, atau dilempar penuh murka?

Petikan Dari :Someone I Know
Read More...

Renungkanlah Wahai Orang Islam

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS




Help from Allah is only in following the commandment of Allah. When bani israel and Musa a.s. were chase by the firaun and his army. They came arrive at a place that got no escape. In front of them is the red sea, there left and right are mountain. Then the bani isreal said to Musa a.s., "oh Musa we are going to die today". Musa a.s. answered "Dont worry, Allah is with me". Then Allah s.w.t command Musa a.s. to hit the surface of the sea with his staff. Without hesitation, without second thought, without using his logic, he heard and he obey. He hit the sea with his staff and then Allah save him and bani israel from firaun. Do the commandment of Allah with confident even though it does not make any sense at all. (Logically, hitting the surface of water will only make the water to splash). Until we stop thinking using your logic instead of our Iman, help of Allah will never came.


Petikan Dari: Abang Saya 

Read More...

9.20.2012

so sad

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS





Itachi I Love  U

Read More...

jual anak macam jual kereta

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS


Bakal mertua : "Anak makcik belajar tinggi kat oversea dulu. Makcik taknak letak harga. Tapi biarlah berpatutan. Selalunye yang belajar tinggi dalam lingkungan 20ribu. Tapi inilah satu-satunya anak perempuan makcik. Harap faham-fahamlah ye.. ".

Bakal menantu : "Saya paham maksud makcik. Tapi saya harap makcik pun pahamlah ye. Kalau terlampau tinggi, terpaksa ditangguhkan nanti. Biarlah dicepatkan
, biar jauh dari maksiat "..

Bakal mertua : "Kalau kamu tak mampu, anak makcik ni bukan tak laku. Ada berderet lagi yang tengah tunggu. Kalau harga rendah, nanti apa pulak orang cakap."

Bakal menantu: "Kalau makcik nak jual anak makcik macam jual kereta, kita buat macam ni. Sekarang jugak saya bayar DOWNPAYMENT 2ribu. Saya bawak balik anak makcik, malam ni saya TEST DRIVE dulu semua.. Kalau barang dalam semua bagus, jangan cakap 10ribu.. 12ribu pun saya berani letak. tapi kalau dah LEMAU, ENJIN pon tak bagus, anak makcik sekali dengan deposit tu makcik boleh simpan.

Bakal mertua : @$%@#@#$%^#@#$^&&%#@

Read More...

9.19.2012

hahaha lawak betul...

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS



Arwah memang baik orangnya... Tapi saya tak kenal pun arwah tu hahaha


Read More...

9.18.2012

Rumah Terbuka Pakcik Saya

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS


Okay Nora dah selamat pulang dari Shah Alam.. Alhamdulillah

Okay kan Nora dah janji nak post gambar Rumah Terbuka pakcik Nora kan

Ni la gambarnya

Ni semua kawan MakCik Nora


Face Without Make Up


Ni la suasana kat dalam rumah


*maaf gambar tak banyak sebab bateri dah nak habis 



Okay ni Nora nak kenalkan kat korang sepupu nora yang nora cerita kat post ni Terima Kasih Semua

ni la sepupu nora





Namanya Atiq Afsar Bin Abdullah 

Okaylah 


Sekarang ni nak letak gambar anak sedara sepupu pulak 





Comel Tak 

Mesti la comel kan Arman dan Raihan

okay dah nak siap dah entri ni 





Read More...

Hui Yee Meninggal Dunia

ASSALAMULAIKUM, HELLO MY READERS

         Hui Yee Meninggal Dunia Setelah Muntah


BATU PAHAT — Tee Hui Yee, gadis yang pernah menjalani pembedahan pemindahan jantung pada lima tahun lepas, meninggal dunia hari ini
selepas mengadu sakit dada dan belakang sejak semalam.
Hui Yee, 19, disahkan meninggal dunia kira-kira pukul 10.02 pagi di Hospital Batu Pahat, selepas dihantar keluarganya dari rumah mereka di Kampung Parit Besar di sini, ke hospital berkenaan kira-kira pukul 9 pagi.
Ibunya, Dina Bato Sambua, 51, berkata anak bongsu daripada empat beradik itu mengadu sakit dada dan belakang serta mengalami muntah kira-kira pukul 11 malam semalam selepas pulang dari makan malam di sebuah restoran stimbot bersama seorang rakan.
“Kira-kira pukul 8 pagi tadi, dia sekali lagi meminta saya mengurut bahagian dada dan belakangnya. Dia sempat menjamah sekeping roti bersama kaya sebelum kembali muntah. Saya cuba memujuknya ke hospital tetapi dia enggan sambil mengatakan dia hanya mengalami sedikit sakit,” katanya yang ditemui di pusat persemadian, di Jalan Fatimah, di sini hari ini.
Dina berkata dia kemudian memanggil suaminya, Tee Ah Soon, 57, yang berada di luar rumah untuk tindakan lanjut selepas mendapati keadaan gadis itu yang semakin teruk.
Menurut Dina, Hui Yee sepatutnya mula bekerja sebagai guru tadika di sebuah sekolah di Taman Maju, di sini, hari ini dan anaknya itu turut memintanya memasakkan sejenis mee sempena ulang tahun kelima pembedahan pemindahan jantung, 5 Okt depan.
“Saya tidak sangka dia sakit kerana dia sentiasa nampak gembira dan tidak pernah mengadu sebarang sakit. Kami baru sahaja pulang dari Kuala Lumpur selepas dia menjalani pemeriksaan susulan di Institut Jantung Negara, Khamis lepas,” katanya sambil menambah mayat anaknya itu akan dibakar, Khamis ini.
Sementara itu, Ah Soon, yang merupakan pekebun sayur, pula berkata dia sempat memberi bantuan pernafasan mulut ke mulut kepada anaknya selama 10 minit selepas mendapati gadis itu tidak sedarkan diri.
Ah Soon berkata dia kemudian bergegas membawa anaknya ke hospital, bagaimanapun, pihak hospital percaya Hui Yee sudah meninggal dunia ketika masih berada di rumah.
Kakak Hui Yee, Tee Lee Ching, 30, pula berkata adiknya sempat meluahkan hasrat untuk berkunjung ke taman tema Legoland menerusi perbualan telefon, Ahad lepas.
“Hui Yee melihat gambar saya bersama dua anak yang dimuat naik di laman Facebook. Dia bertanyakan harga tiket ke taman tema itu dan meminta saya membawanya ke tempat berkenaan apabila ada kelapangan. Saya berasa terkilan kerana tidak berpeluang membawanya ke sana,” katanya.
Kisah Hui Yee yang menderita sakit jantung mendapat liputan meluas media apabila dia terpaksa bergantung nyawa selama setahun dengan jantung mekanikal ekoran tiada penderma jantung.
Pada 4 Okt 2007, Hui Yee menjalani pembedahan pemindahan jantung yang didermakan keluarga lelaki Melayu dari Sitiawan, Perak tetapi tubuhnya menunjukkan penolakan sebelum dia sekali lagi menjalani pembedahan tersebut hasil organ yang disumbangkan seorang lelaki Cina dari Kangkar Pulai, dekat Johor Baharu, keesokan harinya.
Jantung ‘baru’ Hui Yee itu didermakan keluarga Chin Yoon Kiong yang membuat keputusan untuk mendermakan jantung mendiang selepas mangsa koma akibat kemalangan jalan raya.– BERNAMA


Hui Yee Meninggal Dunia Setelah Muntah


 Sumber : http://mynewshub.my



Takziah Dari Norasyimah Saifullah Official Blog

Read More...