10.23.2016

5 FAKTA MENARIK YANG KAMU TIDAK KETAHUI







Read More...

RAZIA SULTAN PEMERINTAH WANITA PERTAMA DI INDIA


Image result for razia sultana


Kehadiran Islam tidak pernah meletakkan tempat wanita serendah-rendahnya, bahkan dalam sejarah sepanjang penubuhan tamadun Islamlah, begitu banyak pemerintah dari kalangan wanita diangkat untuk memimpin kerajaan. Kalau di Alam Melayu, kita mengenali nama seperti Cik Siti Wan Kembang I dan Cik Siti Wan Kembang II, di bumi India yang ketika itu dipeluk oleh cahaya Islam, telah lahir seorang wanita yang kisahnya setaraf legenda yang sehingga hari ini dikenang dalam sejarah Islam mahupun India sendiri.

Baginda merupakan anak kepada Shamsudin Iltumish yang merupakan seorang hamba Mamluk, sebelum berjaya menjadi Sultan Delhi, sebuah kerajaan yang pernah memayungi utara India pada satu ketika. Shamsudin Itutmish merupakan salah satu sultan daripada Dinasti Mamluk yang memerintah India ketika itu. Baginda terkenal dengan keupayaan mempertahankan sempadan India daripada serangan Monggol dan Genghis Khan melalui beberapa siri diplomasi dan juga menakluk kembali wilayah-wilayah yang hilang daripada Kesultanan Delhi.

Kenaikkan Razia menjadi sulatanah bagi Kesultanan Delhi merupakan sesuatu yang tidak dijangka langsung. Ianya bermula dengan anak sulung lelaki Shamsudin Iltutmish sendiri, Naseerudin Mahmud yang meninggal dunia secara tiba-tiba. Razia bukanlah calang-calang wanita. Dari kecil lagi, dia sudah menjadi anak kesayangan ayahandanya dan sering dibawa bersamanya ketika ayahandanya sedang menguruskan hal-hal berkaitan negara.

Dia juga dilatih dengan ilmu kepimpinan dan pentadbiran selain ilmu pertempuran, sebagai persiapan kalau-kalau perlu dia untuk menaiki takhta Kesultanan Delhi suatu hari nanti, meskipun Naseerudin Mahmud, iaitu abangnya yang sebenar-benarnya pewaris takhta dan dilatih untuk menjadi pemerintah seterusnya Kesultanan Delhi dibawah Dinasti Mamluk. Keupayaan Razia terbukti ketika selepas kematian abangnya, dan ketika ayahandanya terpaksa memimpin askar melawan serangan sebuah kerajaan kecil di Utara India iaitu Gwalior, Razia dilantik sebagai pemangku takhta.

Ketika 30 April 1236, dicatatkan bahawa Shamsudin Iltutmish telah mangkat dan baginda telah menamakan Razia sebagai pengganti bagidna memandangkan dia berpendapat bahawa selain Naseeruddin Mahmud, anak lelaki baginda yang lain tidak layak untuk menjadi pemerintah. Namun, para bangsawan tidak berkenan dengan cadangan Iltutmish sendiri lalu menabalkan sendiri Ruknuddin Firuz, adik beradik lelaki Razia sebagai sultan. Ruknuddin Firuz disyaki oleh Razia sebagai orang yang telah membunuh Naseeruddin Mahmud, demi merampas takhta daripada ayahandanya,. Razia sendiri telah menyiasat kes kematian kekandanya lalu membentangkan buktinya pada Jamia Masjid Delhi. Buktinya mencukupi lalu membawa kepada hubungan mati ke atas Ruknuddin.

Selepas pemergian Ruknuddin, maka jelaslah bahawa Razia merupakan satu-satunyua pewaris kepada takhta kepada Kesultanan Delhi dan para bangsawan yang menentang pertabalan Razia terpaksa akur dengan pertabalannya. Maka bermulalah episo Razia menjadi pemerintah wanita India yang pertama dalam sejarah. Antara langkah pertama yang dijalankan oleh baginda ialah mendapatkan pengesahan daripada Khalifah Abbasiyah kerana setiap pemerintah Ahlul Sunnal Wal Jamaah ketika zaman itu, harus mendapat pengesahan daripada Kekhalifahan Abbasiyah dahulu sebelum memerintah. Ianya pada tahun 1237 Masihi apabila akhirnya khalifah mengiktiraf baginda sebagai pemerintah sah Kesultanan Delhi.

Selain itu, antara langkah awal Razia sebagai sultan Delhi ialah memastikan nama beliau disebut dalam setiap doa khutbah solat Jumaat disamping nama khalifah. Kepingan syiing yang menjadi mata wang Kesultanan Delhi turut diukir dengan nama baginda dengan ayat yang berbunyi seperti “Tiang Para Wanita, Permaisuri Sultana Razia dan anak perempuan kepada Shamsudin Illtumish.” Selain itu, dikatakan sepanjang pemerintahan baginda, sekolah-sekolah, akademik-akademi, perpustakaan dan kerja-kerja penafsiran ilmu falsafah giat dijalankan sepanjang pemerintahan baginda. Bahkan, Razia tidak ketinggalan menyumbang dalam bidang seni dan menggalakkan kewujudan pemuisi, pelukis dan ahli muzik sepanjang pemerintahan baginda. Namun, yang pastinya, baginda dikenang sebagai politikus hebat apabila berjaya melaga-lagakan pemberontak untuk berlawan antara satu sama lain, menjamin keselamatan takhta Razia untuk beberapa ketika.

Sultana Razia juga dikatakan telah mengadaptasikan pemakaian pemerintah lelaki dan meninggalkan pemakaian wanita yang selalu disarungkan pada tubuhnya sebagai lambang maskulin. Ibnu Battuta, seorang pengembara Islam yang terkenal mencatatkan bahawa Razia bukanlah calang-calang wanita. Dia dikatakan berpakaian seperti panglima perang, menunggang kuda dan memimpin bala askar menakluk wilayah-wilayah baru dibawanya, bahkan memerintah dengan penuh keadilan dan menguruskan urusan-urusan negerinya dengan sangat tersusun.

Namun, disebalik kehebatan yang dimiliki olehnya, dia tewas jua pada cinta. Selain merupakan pahlawan dan pemerintah yang hebat, Sulatana Razia juga terkenal dengan kencantikannya yang sangat masyur. Oleh kerana itu, dia dilamar oleh banyak keluarga bangsawan namun semuanya ditolak dengan mentah-mentah dan sebaliknya, dia dikatakan bahawa Sultana Razia jatuh cinta pada seorang hamba Afrika budak penjaga kandang kuda diraja bernama Jamaluddin Yaqut. Lalu, hamba Afrika berketurunan Habsyi ini diambil sebagai pembantu peribadinya.

Berdasarkan ini, para bangsawan telah lama cemburu dengam kehebatan seorang wanita memerintah India, telah menggunakan isu ini sebagai alasan paling besar untuk menggulingkan Razia. Dengan itu, mereka telah membawa Sultana Razia menghadap kadi di Delhi sebelum dia dijatuhkan hukuman supaya turun takhta atas alasan menjadi terlalu rapat dengan lelaki yang bukan mahramnya iaitu Jamaluddin Yaqut. Sulatana Razia diarahkan untuk berkahwin dan kembali hidup dibelakang tabir seperti para wanita lain ketika itu.

Seorang gabenor Kesultanan Delhi yang memerintah sebuah wilayah bernama Bhatinda, yang terletak di Lahore, Pakistan, bernama Malik Ikthiaruddin Altuniya telah disepakat oleh para bangsawan Kesultanan Delhi untuk mewarisi Kesultanan Delhi. Tidak puas hati dengan apa yang berlaku, maka Razia memimpin askar berperang melawan Altuniya. Dicatatkan bahawa Jamaluddin Yaqut terbunuh dalam perang tersebut dan Razia pula dijadikan sebagai tawanan perang dan dipenjarakan oleh Altuniya. Namun, dicatatkan sepanjang Razia dipenjarakan, Altuniya pula seringkali melawat Razia lalu entah bagaimana, mereka berdua pula saling jatuh cinta antara satu sama lain sehinggalah Altuniya melamar Razia dan Razia pula menerima lamaran daripada Altuniya.

Namun ketika cinta mereka berdua baru sahaja mahu berputik, takdir seperti tidak memihak langsung kepada Razia. Saudara lelaki Altuniya bernama Bahram pula tiba-tiba menabalkan diri sebagai pemerintah Kesultanan Delhi yang seterusnya. Mahu menuntut haknya kembali, maka Razia bersama dengan suamianya Altuniya telah memimpin tentera untuk melanggar Bahram lalu peperangan pun berlaku yang berakhirnya dengan kekalahan pasangan suami-isteri ini.

Mereka berdua melarikan diri sehinggakan sampai ke sebuah wilayah bernama Kaihal sebelum dirompak oleh penduduk tempatan. Tentera yang sebelum ini setia bersama dengan mereka pula telah melarikan diri dan mengabaikan ketua mereka. Dikatakan bahawa Razia terkorban pada 13 Oktober 1240 Masihi persamaan dengan 638 Hijrah, 25 Rabiulawal. Makam Sulatan Razia sehingga hari ini diperdebatkan oleh sejarawan sama ada terletak di Turkoman Gate, Delhi yang kononnya dia ditanam bersebelahan dengan suamianya, atau di Mohalla Bulbuli Khana dan juga di wilayah Kaithal itu sendiri.

Al-fatihah untuk Sultana Razia... 

SUMBER DARI FACEBOOK.COM/THEPATRIOTS

PHOTO BY GOOGLE.COM/IMAGE


Read More...

10.21.2016

JANGAN MUDAH DIPERBODOHKAN OLEH LELAKI




SUMBER DARI FACEBOOK/ALIFFCHANNEL
Read More...

AMARAN KERAS KEPADA PEMINAT AJINOMOTO

Image result for ajinomoto

Pada masa sekarang, banyak sekali makanan beragam bentuk, warna dan rasa. Produsen makanan skala kecil hingga yang sudah berskala nasional berlomba-lomba menciptakan jenis dan rasa makanan yang dapat membuat pembeli tergiur untuk membeli produk mereka. Minuman dengan aneka rasa, camilan dengan sejuta rasa dan warna tentu menjadi daya tarik tersendiri bagi kita sebagai konsumen. Namun tahukah anda dibalik itu semua ternyata makanan-makanan tersebut menyimpan bahaya yang bisa berdampak buruk bagi kesehatan kita.
Makanan atau minuman yang mengusung rasa buah atau sayuran sekalipun, berdasarkan banyak penelitian yang telah ditemukan, ternyata tetap saja mengandung bahaya bagi kesehatan. Ini karena penyedap rasa yang digunakan di dalam berbagai makanan tersebut merupakan penyedap rasa buatan.
Adapun bahaya penyedap rasa jangka pendek terdapat pada makanan yaitu:
  1. Sakit kepala
  2. Keringat berlebihan
  3. Wajah terasa kaku
  4. Mati rasa, terasa kesemutan dan juga rasa terbakar di area wajah, leher, dan area lainnya.
  5. Detak jantung berdetak lebih kencang.
  6. Sakit pada bagian dada
  7. Mual
  8. Kesulitan bernafas
  9. Mudah mengantuk
Efek bahaya dari penyedap rasa di atas hanya dalam jangka waktu pendek. Artinya, penyedap rasa pada makanan yang kita konsumsi secara langsung dapat membuat kita merasa mual seketika setelah dia mengkonsumsi makanan yang mengandung penyedap rasa tersebut.

Bahaya Penyedap Rasa MSG

MSG sebagai salah satu dari bentuk penyedap rasa, sudah digunakan dalam kurung waktu yang berdekade – dekade. Selama kurung waktu tersebut pun, banyak laporan akan efek dari MSG sebagai penyedap rasa. Walaupun memang penggunaan MSG sendiri diperbolehkan oleh pemerintah. Efek dari penyedap rasa berupa MSG ini ini menimbulkan reaksi yang dinamakan symptom complex MSG seperti poin-poin di atas.

EFFECT PADA JANTUNG



Reaksi yang ditimbulkan penyedap rasa seperti MSG bisa berdampak pada jantung dengan gejala yang beragam. Tentu saja semua gejala tersebut merugikan bagi kesehatan kita. Gejala tersebut antara lain:
  1. Aritmia, adalah kondisi dimana jantung berdetak secara tidak normal dan tidak teratur seperti seharusnya.
  2. Fibrilasi atrium, merupakan kondisi dimana detak jantung tidak berirama atau irama detak jantung tidak normal. Umumnya pada keadaan fibrilasi atrium seorang mengalami detak jantung yang sangat cepat dan mengakibatkan aliran darah menjadi terganggu.
  3. Tachycardia, merupakan suatu kondisi dimana jantuk berdetak melebihi detak jantung normal. Bila jantung berdetak melebihi 100 kali detak per menit, maka bisa dikatakan menderita tachycardia.
  4. Merasa was-was, merupakan kondisi dimana jantung terasa sangat berat untuk berdetak atau terkadang detak jantung berdetak sangat lambat dan merasa sangat cemas.
  5. Angina, merupakan kondisi nyeri yang sangat pada dada dan nyeri tersebut menyebar ke bagian tubuh lain seperti bahu, lengan dan leher. Hal ini diakibatkan oleh kurangnya suplai darah pada jantung.
  6. Hipertensi, Penyedap rasa dapat menimbulkan kondisi tekanan darah meningkat atau menurun secara ekstrim.
  

EFFECT PADA SISTEM GASTROINTESTINAL
Bahaya penggunaan penyedap rasa ternyata juga bisa berdampak pada sistem pernafasan. Akibat dari sistem pernafasan yang terganggu bisa menjadi fatal jika dibiarkan terus menerus. Gejala terganggunya sistem pernafasan karena diakibatkan oleh konsumsi penyedap rasa yang berlebihan yaitu:
EFFECT PADA SISTEM SARAF


Efek penggunaan penyedap rasa bisa kita rasakan dampaknya pada sistem syaraf yang kurang baik. Beberapa gejalanya antara lain:
  1. Depresi
  2. Mood yang cepat berubah
  3. Marah-marah
  4. Migraine
  5. Pusing
  6. Hilang keseimbangan tubuh
  7. Cemas berlebih
  8. Disorientasi
  9. Serangan panic
  10. Hiperaktif pada anak
  11. Merasa kurang diperhatikan
  12. Lesu
  13. Selalu merasa ngantuk
  14. Insomnia

SUMBER DARI DIDAKWAH.BLOGSPOT.MY
Read More...

18 PETUA HILANGKAN RASA SAKIT KEPALA TANPA PANADOL



















SUMBER DARI KHALSH SUSU KAMBING HQ



Read More...

ISLAM MEAN PEACE















SUMBER DARI ISLAM SOLUTION2HUMANITY



Read More...

FAKTA KUCING YANG KITA KENA TAHU







































sumber dari hamza.com


Read More...